איך להתאים את תאורת הבית לגוון הפרקט

פרקט הוא כוכב בזירת הריצוף ומציע שלל תכונות שתורמות למראה של החלל והופכות את הפרקט לשחקן מרכזי בבית. פרקט מגיע בשלל גוונים וטקסטורות, ניתן לבחור פרקטים מטווח מחירים רחב וליהנות ממדרך נעים, עמידות גבוהה, אווירה חמימה ומראה אצילי ומשובח.
באמצעות תכנון תאורה חכם ניתן להדגיש את יופיו של הפרקט ולהאיר את הרצפה באור אשר יוסיף טאץ' ייחודי לבית כולו. לתאורה השפעה רבה ומשמעותית על התחושה בחלל, הפרודקטיביות והאסתטיקה של המרחב וכן, גם על הריצוף.
לפניכם מדריך קצר שיסייע לכם בבחירת גופי תאורה, שילובים בין תאורה לבחירת הפרקטים וריצופם ברחבי הבית.

איך מתוכננת תאורה לבית עם פרקט?
נהוג ליצור אפקט משולב המבוסס על שלוש שכבות של תאורה: תאורת אווירה כללית מקיפה שקובעת את הטון, תאורת משימות תכליתית מכוונת וממוקדת באזורים ייעודית ותאורת מבטא שתפקידה להדגיש אלמנטים בחלל כמו יצירות אמנות או עציצים.
בכל הנוגע לפרקט חשוב לבחון שהתאורה אכן מעצימה את יופיו כולל אלמנטים הטבועים בו כמו עיניים בעץ, תבליטים, גוונים, קורות כשלרוב הפרקט ייהנה גם מעצם קיומה של התאורה הכללית וגם מתאורת מבטא.

צהוב או לבן? זו השאלה!
בבתים רבים בשנים האחרונות ההעדפה היא לטובת תאורה מסוג לד שנחשבת לחסכונית בחשמל, מפיצה אור נעים, ללא סכנת כוויות ובעלת תוחלת חיים ארוכה הרבה יותר מנורות הלוגן או נורות ליבון. נורות לד מהוות בחירה נהדרת להדגשת הפרקט כיוון שהן מייצרות אור ישיר בהיר שלא מתחמם ויכולות להתאים לרצפת עץ בהירה וכהה כאחד.  ניתן לבחור לאזורים מסוימים נורות המפיצות אור לבן או נורות המפיצות אור צהוב חם יותר.
ברוב המקרים, נורות המפיצות אור לבן קר יתאימו לחללים פונקציונאליים כמו מטבח או חדר רחצה ואילו אור צהוב לחללים בהם רוצים להפיח חיים וחמימות בנוסף לחום שנותנת הרצפה כמו סלון, חדרי שינה, מבואה, מסדרון.
גוון האור הצהוב משתף יפה מרצפת אלון כהה וגם במבוק כשאור צהוב יעניק להם מגע של שלווה בעוד אור לבן יוסיף בניגוד לגוון העץ הכהה אפקט מעניין של קונטרסט בדמות זוהר ייחודי. גוון צהוב יחמם פרקט בגוון בהיר ולכן, חשבו תמיד על הניגודיות בין האור לצבע הפרקט – אור בהיר להבלטת פרקט כהה ואור צהוב להוספת עניין בפרקט בהיר.

מתי להשתמש בתאורת LED ומה מחמיא לפרקט בהיר או כהה?
ניתן להאיר את רצפת הפרקטים באמצעות תאורה שקועה ברצפה שיוצרת מעין מסלול סדרך או באמצעות פסי LED מלמעלה שיאירו באור מחמיא את רצפת העץ. נורות LED מחמיאות במיוחד לגוונים כהים של ריצוף וניתן גם להאיר את הרצפה באמצעות מנורות רצפה עומדות להארת השטח שסביבן.
בכל מקרה, כדאי לקחת בחשבון בעת תכנון והארת החלל שרצפת עץ בהיר מאירות טוב יותר את החלל באופן טבעי ויוצרות גם תחושה של חלל רחב ידיים ואוורירי יותר ויתאימו לחללים צרים, צפופים או עמוסים.
פרקט בהיר מחזיר אור טוב יותר ולכן בתאורה שקטה יחסית ניתן להשתמש באזור עם פרקט בהיר בעוד באזור המרוצף בפרקט כהה יחסית יתכן שיהיה צורך להוסיף יותר גופי תאורה או להשתמש בעוצמת תאורה גבוהה יותר. באזורים בעלי ריצוף בהיר יהיה יותר קל להשתמש גם בתאורה עמומה בעוד במקומות כהים.
ניתן ליצור שילובים ביו תאורה חזקה לחלשה, קרה או חמה וכן בין פרקטים כהים לבהירים באזורים שונים לפי תכנון התאורה או לתכנן את התאורה בחוכמה בעקבות בחירת גוון הפרקט.

התגובות סגורות

דילוג לתוכן