פרקט אלון טבעי

אחד הדברים המשפיעים על מראה חלל המשמש לצרכי מגורים או לצרכים עסקיים הוא מראה הרצפה. אחד הפתרונות הטובים, המעוצבים והיפים ביותר בהם נעשה שימוש בעת האחרונה לצורך העצמת מראה דירות, בתים פרטיים, וילות, משרדים ועסקים הוא על ידי שימוש בפרקט. פרקט יוצר בכל מקום בו הוא מותקן תחושה של אסתטיקה ניקיון ומראה יוקרתי

מגוון סוגים של פרקט אלון טבעי

בעת האחרונה התפתח תחום הפרקט אלון טבעי בצורה מאוד משמעותית, וכיום יכול כל אחד ואחת לרכוש ולהתקין פרקט שיענה באופן מושלם על הצרכים. בין המוצרים השכיחים במיוחד בשימוש קיימים פרקט אלון טבעי מעץ מלא, עץ רב שכבתי, פרקט תלת שכבתי, פרקט דק, פרקט סינטטי ופרקט למינציה. לכל אחד מהסוגים יתרונות לצד חסרונות ולכן חשוב לבחור את המוצר שיהלום באופן הטוב ביותר את הצרכים, וחשוב כמובן שמחירו יהיה במסגרת התקציב שהוגדר .

פרקט עץ מלא

עץ מלא קרוי גם פרקט גושני, והוא מאפשר יצירת מראה יוקרתי במיוחד. פרקט זה קיים במידות שונות והוא מיוצר מכמה שכבות של עץ איכותי. לרוב יעשה שימוש בלוחות מעץ קומרו, סידר, איפאה, וג'טובה. רוב הפרקט אלון טבעי מסוג פרקט עץ מלא כוללים לוחות עץ בטווח המידות של עובי של 10-21 מילימטר, רוחב של 9-18 ס"מ ואורך של 220 ס"מ.  התקנת פרקט עץ נעשית בשיטה של הכנסת לוח עץ אחד לצד לוח עץ נוסף, עד להשלמת הפרקט. התקנת פרקט זה מעט מורכבת ולכן מומלץ להיעזר בגורם מקצועי. שלב ההתקנה מבוצע באמצעות הדבקה או על ידי שימוש במסמרים, על תשתית של לוח עץ אחיד. בתום שלב ההתקנה קיימת אפשרות להשאיר את הפרקט במראה טבעי או לצפות אותו בשכבה של וורניש או לכה ליצירת גימור.

שיקולים בבחירת פרקט עץ מלא

פרקט אלון טבעי אשר בנויים מ עץ מלא יוצרים מראה יוקרתי במיוחד. לחומר זה טקסטורה טבעית, חמימה והוא עמיד לאורך תקופה ממושכת. לפרקט זה יתרונות רבים אך יש בשימוש בו מה חסרונות: חיסרון מרכזי ומשמעותי הוא בעלותו הגבוהה. התקנתו מורכבת בהשוואה לקושי בהתקנת כל פרקט אחר. פרקט זה רגיש לחשיפה לשמש והוא עשוי לשנות את הגוון שלו, הפרקט אינו עמיד במים, ולכן צריך לנקותו באמצעות טאטוא ושימוש בסמרטוט לח בלבד.

מהו פרקט שכבתי

פרקט המורכב מעץ שכבתי עשוי מספר שכבות של עץ (תלת שכבתי או רב שכבתי), אשר חלקן איכותיות יותר וחלקן פחות, ומסיבה זו המחיר שלו יהיה יותר זול מהמחיר של פרקט עץ מלא הרבה מ פרקט אלון טבעי אלו מיוצרים מעץ אלון, בוק, דובדבן או וונגה. בחלק מהמקרים פרקט זה מיוצר מנסורת דחוסה וכמה שכבות של עץ. פרקט רב שכבתי מורכב מכמות רבה יותר של שכבות עץ מזו הקיימת בפרקט תלת שכבתי. ברוב המקרים שכבת הפרקט העליונה היא העמידה ביותר. השכבות התחתונות מיוצרות מעץ צפצפה, אורן או לבנה. יש ספקי פרקט אלון טבעי אשר יוצרים את הפרקט בהתאמה לסוג העץ אשר נדרש על פי הלקוח.

יתרונות וחסרונות

היתרון הגדול של פרקט עץ שכבתי בהשוואה לפרקט עץ מלא הוא בכך שהוא נראה יפה ויוקרתי, זאת לאור העובדה ששכבתו העליונה עשויה עץ מלא, אך מחירו יהיה זול משמעותית מפרקט עץ מלא. קל מאוד להתקין את הפרקט. עמידותו גבוהה והוא פחות נתון לשינויים הנוצרים משימוש בו. פרקט זה דק יותר בהשוואה לפרקט עץ מלא. בכדי להתקין פרט עץ שכבתי אין צורך ליצור שכבת תשתית עץ תחתונה. לפרקט זה גם כמה חסרונות: הזזה של רהיטים או חשיפה ממושכת לשמש עלולים ליצור פגמים בפרקט. עלותו של פרקט זה אמנם זולה מעלות פרקט עץ מלא אך גבוהה מעלות התקנת פרקט למינציה.

פרקט מסוג למינציה

בשנים האחרונות נפוץ השימוש בפרקט למינציה לאור יתרונותיו הרבים. פרקט זה מהווה חלופה משתלמת במיוחד ולפיכך אנשים רבים מעדיפים אותו על פני כל פרקט אחר. מוצר זה מיוצר בצורה תעשייתית והוא מכיל כמה סוגים של חומרים, לרבות סיבי עץ דחוסים שעליהם מודבקת שכבה בטקסטורה של עץ. פרקט מהסוג הזה כולל גם שכבת הגנה – ציפוי ניילון, אשר שומר על הפרקט ומאפשר לו להיות עמיד לתקופה ארוכה

יתרונות וחסרונות

עלותו של פרקט למינציה היא נמוכה בהשוואה לעלות פרקט מסוג אחר. בנוסף שיטת ההתקנה של פרקט למינציה מהירה וקלה בצורה משמעותית בהשוואה לפרקטים מסוגים אחרים. ניתן להגיע תוך שימוש זה למראה מרשים ויפה. קל מאוד לתחזק את הפרקט ולנקות אותו. ניתן לרכוש דגמים שונים ודוגמאות של פרקט למינציה. במידה וקיים פגם בחלק מהפרקט אין שום מניעה להחליף אותו.אין מניעה להעביר פרקט זה מבית לבית במידת הצורך. מראה של פרקט למינציה נשאר בדרך כלל זהה לאורך זמן רב ואינו מושפע מתזוזות רהיטים או חשיפה לשמש. לצד היתרונות חשוב לציין כי פרקט למינציה נחשב פחות איכותי מסוגי הפרקט האחרים, והוא רגיש במיוחד לנוזלים וללחות.

שיקולים בבחירת פרקט

ישנן כמה שאלות אשר מומלץ לענות עליהן לפני בחירת פרקט

  • האם הפרקט מיועד להתקנה בכל החלל הפרטי או העסקי או רק בחלק ממנו
  • מה נדרש לצורך תחזוקת הפרקט
  • האם נדרש לצורך ניקיון הפרקט שימוש בחומרים מיוחדים?
  • באיזה צבע או גוון של פרקט אתה מעוניין?

דילוג לתוכן